LÖNSAM JAKT Jag har en ny bostad. Med en liten hall som jag vill skydda från vinterns antågande slabb och slask. Med hjälp av en tålig matta. En som inte suger in som en svamp. Utan en vattenavvisande. Som dessutom ser snygg ut där den ligger.

En sådan brukar jag hitta på Rusta. Jag har haft en i min lägenhet i Stockholm. Jag har en i sommarhuset i Viken. Och nu tänkte jag ha en i Helsingborg.

Sagt och gjort. Jag går in på Rustas hemsida på nätet. Och hittar mattan med stort M.

 

Bilden har inget med verklighetens matta att göra.

Problemet är att jag har sk förkylningssymptom och inte vill ge mig ut bland folk och kanske smitta andra. OM det nu är Covid19 jag fått. Därför försöker jag kolla om mattan först finns på Väla eller något av kedjans varuhus, inte alltför långt från Helsingborg.

På Rustas hemsida kan man mejla till kundservice eller chatta – under kontorstid. Jag mejlade först eftersom det var kväll när jag hittade mattan på sajten. Svar utlovas inom 24 timmar och svar kom:

- Hej Marianne, Tack för ditt mail! Vi på Rusta har valt att inte lägga undan våra produkter då vi vill att alla våra kunder ska ha samma möjlighet att köpa de produkter dom söker.

- Om det finns något mer vi kan göra för dig, tveka inte att kontakta oss.

- Önskar dig en fin dag och varmt välkommen in!

- Med vänlig hälsning

Jag svarar:

- Ditt svar är oerhört kontraproduktivt. Nästan ofattbart idag. Vad skulle ni kunna göra mer för mig som kund i Covid19-tider än att lägga undan mattan så att jag kan köra och hämta den i butiken på Väla? Och slippa bli smittad av/smitta någon annan?

- Visa detta mail för överordnade. Nog bäst ni tänker om här. Gör som livsmedelsjättarna gör. Ta beställning och lämna ut på ett Covid-säkrat sätt.

- Mvh, Marianne

Och därmed var såklart mejlvägen stängd.

Men….. det stod ju fortfarande på Rustas hemsida att i Helsingborg finns det ”ett fåtal kvar” av den av mig så hett eftertraktade mattan. Så jag testade chatten.

- Om den inte finns i Helsingborg kan jag beställa den från ett annat varuhus? försökte jag med chattpersonen.

- Den är slut, kom svaret.

Och så var den chatten över.

Van grävare
Nu är inte jag den som ger sig i första taget. Jag är van att söka tills jag får svar. Har lång erfarenhet av sk grävjobb. Men nu har just Rusta gett sig den på att man inte ska kunna ringa själv till deras butiker och fråga om saker som tex om man kan lägga undan en vara. Allt ska gå via deras kundtjänst, är konceptet. Och därför finns det heller inga telefonnummer på sajten.

På hitta.se finns de dock! Ring, ring!

Efter 10 minuters lyssnande på en inspelning med en kille som försökte locka mig till att bli medlem och också informerade mig om att all information jag behövde finns på deras hemsida eller chatt,  svarade vänliga Nicole. En livs levande person.

- Hej, sa jag. Jag undrar om du kan hjälpa mig med en sak. Jag sitter hemma förkyld och väntar på att ta ett Covid19-test. Därför vill jag inte köra runt i era butiker och leta efter en matta som jag sett att ni har. Enligt er hemsida ska det finnas ett fåtal kvar i Helsingborg men när jag ber era anställda på chatten kolla så att det verkligen stämmer – får jag bara svaret: De är slut. Detta känns inte seriöst.

Nicole fattar direkt. Uppenbarligen är hon den första jag har kontakt med inom företaget som vet vad service innebär och vad det kan betyda för att lyckas behålla kunder.

- Det står att det finns två kvar i Helsingborg, säger hon. Men vänta så ska jag kontrollringa dit och se så att det stämmer.

Efter ett par minuter (jag lyssnade på inspelningen med killen med reklamen i 11 minuter!) kommer Nicole tillbaka med det glädjande beskedet:

- Det finns minst en kvar i Helsingborg.

Yes! Tusen tack för hjälpen Nicole!

Efter ytterligare ett samtal – denna gång till en kompis utan ”förkylningssymptom” – var affären i hamn. Och jag glad som en lärka. Nu ska hallen bli fin!

Men varför är vissa företag fortfarande – trots en pandemi som varat länge och som vi inte ser slutet på än – på nivån ”kör runt och leta själv”? Vill de inte överleva? Eller vet ägare och chefer bara inte hur illa deras koncept och digitaliserade kundservice fungerar?

Tacka vet jag kontakt IRL!

Trevlig helg Nicole!

Marianne Rönnberg Galmor