DEBATT Med anledning av att jag häromdagen såg en helsidesannons i HD om vitvaruföretaget Elon, som enligt egen utsago är Sveriges ledande vitvaruföretag, vill jag berätta om min erfarenhet av dem.
I april köpte jag kyl, frys och spis av dem och betalade kontant, 22 000 kronor. Kyl och frys u.a., men spisen blev det stora problem med.

Vid leveransen blev jag inte informerad om att jag skulle kolla strömstyrkan så att den räckte till den nya spisen. (Hur många av er läsare har koll på detta?) På kvällen hörde jag en smäll från köket och såg till min fasa att det såg ut som om det brann i ugnen, och all ström slogs ut. Jag ringde Elon direkt men de skulle just stänga och hade ingen jourtjänst, så det blev Eljouren, men de behövde ej komma för Elon-chefen Jörgen Bladh kom själv och såg direkt att det var fel strömstyrka på propparna.

Dagen efter ringde jag Elon och frågade vad denna s.k, ”bomkörning” skulle kosta, och jag slapp undan med halva beloppet - 500 kronor - som pålitlig kund. Så långt okej, men när ugnslampan gick sönder tre gånger inom några veckor fick jag av en utbildad elektriker veta orsaken:

För att spara pengar anlitar Elon extern service, där företaget inte alltid har utbildade elektriker. Konkurrensen från andra företag med likarat sortiment , t.ex Elgiganten, gör att de måste spara pengar, och som alltid blir det konsumenten som får betala. Jag fick också anlita Tv-reparatör, vilket kostade 1 440 kronor, men inte det heller ansåg sig Elon ha något ansvar för.

Bodil Hillman, Bjuv