BILLESHOLM På torsdag den 19 juni är det officiell invigning vid Billesholms Järnvägsstation av att Trafikverket nu gett klartecken till entreprenören att påbörja bygget som i sin helhet ska vara färdigt i september 2015.

Den 1 januari 2015 stängs Söderåsbanan som bl.a. löper genom Billesholm av. I september ska sedan både gång- och cykeltunneln, som ska förbinda Billesholms två olika halvor, vara klar. Liksom de nya perrongerna som också ska byggas så att persontåg ska kunna stanna här.

Innan Trafikverket kunde ge byggentreprenören klarsignalen var en utredning av byggets eventuella påverkan på grundvattnet göras.

- Den visade att vi kan bygga utan att det får någon negativ inverkan på grundvattnet, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket. Så nu drar det hela igång!

Skänker strålglans
För att ge extra strålglans åt bygget - som så många lokalt hoppas ska ge Billesholm nytt liv - kommer infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd att vara på plats på torsdag. Liksom representanter för Bjuvs, Åstorps och Svalövs kommuner.

Viss strålglans har själva Billesholms järnvägsstation också fått genom att ägaren denna vecka låtit klottersanera såväl den som en närliggande byggnad. Själva ombyggnaden av stationshuset låter dock vänta på sig ytterligare ett tag. Ägaren förhandlar fortfarande med Bjuvs kommun om hur man på bästa sätt kan använda byggnaden som ju i och med att persontågen återigen kommer att stanna i Billesholm får ett strategiskt affärsläge mm.

”Bevara Eken”
För många billesholmare spelar den gamla Eken i Storgatans böj en stor symbolisk roll. Den är ett av få ”minnesmärken” som idag finns kvar av Billesholms storhetstid. Och den som eventuellt oroat sig för att ombyggnaden av stationsområdet och upprustningen av Storgatan skulle kunna innebära att Eken kan komma att fällas, kan andas ut. För i instruktionerna till entreprenörerna står det klart och tydligt att Eken ska skyddas och vara kvar.

Det tackar vi särskilt för!

Invigningen är på torsdag den 19, klockan 14.00.

Text och foto: Marianne Rönnberg Galmor